Webwinkels moeten klanten van informatie voorzien

Het is niet goed gesteld met de kennis van webwinkeleigenaren over regelgeving en wetten. Afgelopen jaar is het aantal klachten en meldingen van klanten van webwinkels flink gestegen. In 2012 zijn er zeker veertien procent meer klachten binnengekomen dan het jaar daarvoor. Dit is gebleken uit onderzoek van de Consumentenautoriteit.

De meeste klanten laten weten niet tevreden te zijn over de bedenktijd en over de mate waarin webwinkels zijn te bereiken. Daarnaast is het niet goed gesteld met de leveringen en betalingen van webwinkels. Over deze onderwerpen komen steeds vaker klachten.

Klanten zijn minder tevreden over online winkels dan voorheen. Toch blijkt dat de Nederlandse webwinkels het goed doen. De omzetcijfers in 2012 worden geschat op bijna tien miljard euro. Dat is zeker een tiende van de totale omzet in de detailhandel meer dan het jaar ervoor.

De Consumentenautoriteit geeft aan dat hoewel de omzetcijfers goed zijn, de informatievoorziening op websites te wensen over laat. Meer dan 65 procent van de onderzochte Nederlandse webwinkels heeft de informatie omtrent wet- en regelgeving niet goed weergeven op hun website. Veel startende internetondernemers zijn niet goed op de hoogte van alle regeltjes.

De Consumentenautoriteit is begonnen met een nieuwe campagne, die de webwinkeleigenaren bewust moet maken van de regels die er gelden. Het aantal vragen en klachten van de consument wordt hiermee hopelijk teruggedrongen.

Bron: Nu.nl

 

Vorige Portfolio item

Meer nieuws items

Vorige Portfolio item

Nieuws