Wanneer je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk graag dat zo veel mogelijk potentiële klanten of cliënten die website bezoeken. Zo kunnen ze kennismaken met jouw bedrijf, je product en/of diensten en kunnen ze worden verleid of overtuigd om hun zaken met jou te doen. Een website is daarom – vooral tegenwoordig – een onmisbaar verlengstuk van je bedrijf. Het functioneert als een uithangbord, een visitekaartje, maar dan met een veel groter bereik en uitgebreidere informatieve waarde. Het gaat hier echter niet alleen om het leveren van informatie: voor sommige ondernemers in hun website tegelijkertijd hun winkel. Deze webwinkels hebben om nog een extra, zeer vanzelfsprekende reden baat bij een goede, functionele en vindbare website: voor wie de website heeft bereikt, is het immers zeer eenvoudig om onmiddellijk ook klant te worden. Sterker nog: wanneer de website weinig bezoekers heeft, heeft de webwinkel per definitie weinig klanten. Deze relatie is misschien minder sterk voor meer traditionele winkeleigenaren, maar dat ondermijnt geenszins het belang van een goede, informatieve, prettig navigeerbare en vooral makkelijk vindbare website. Hoe vinden mensen de website die de diensten, informatie of producten bieden die ze nodig hebben? Vaak voert men één of meerdere zoektermen in een zoekmachine in – de meeste bekende en dus ook meest gebruikte is natuurlijk Google – waarna een lijst van resultaten verschijnt. Potentiële klanten kijken vaak niet veel verder dan de zoekresultaten die op de eerste pagina staan. Je kunt je dus voorstellen dat het van belang is om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine – bij voorkeur Google – terecht te komen. Dan is de volgende vraag natuurlijk: hoe doe je dat? Zijn er manieren om de plek van je website in de ranglijst te beïnvloeden? Ja, dat kan. Er zijn meerdere strategieën voor. Eén ervan heet linkbuilding: het bouwen van weblinks tussen jouw website en externe pagina’s.

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding als marketingstrategie is ontworpen met het algoritme van Google in gedachten. Wanneer je weet waar Google’s algoritme rekening mee houdt in de selectie en ranking van websites, dan kun je ervoor zorgen dat je website aan de criteria van het algoritme voldoet, waardoor je website hoger in de ranglijst, oftewel de lijst met geordende zoekresultaten komt te staan. Google’s algoritme analyseert niet alleen de structuur van je website, maar ook de betrouwbaarheid en de reputatie van je website. Op deze manier probeert het algoritme de beste, meest relevante resultaten te bieden aan mensen die zoeken via Google. Wat linkbuilding in principe doet is inwerken op die laatste twee criteria. Wanneer je je website zelf inhoudelijk en structureel hebt geoptimaliseerd, kun je door middel van linkbuilding werken aan de reputatie en betrouwbaarheid van je website. Dit wordt namelijk door het algoritme gemeten aan de hand van relevante links naar externe pagina’s. Het algoritme ‘denkt’ in netwerken, dus hoe sterker jouw website genetwerkt is in een bepaald cluster van pagina’s en websites over een bepaald onderwerp, hoe sterker de reputatie, en daarmee de betrouwbaarheid, van jouw website wordt gewaardeerd door het algoritme van Google. Linkbuilding is dus een manier om je website hoger in de resultatenlijst van Google te krijgen, waardoor je website of webwinkel zichtbaarder wordt voor potentiële klanten of cliënten die diensten, producten of informatie zoeken die jij ze kunt leveren. Op die manier is linkbuilding dus te begrijpen als een nieuw soort marketing, waarmee je je online aanwezigheid en zichtbaarheid als ondernemer en bedrijf kunt vergroten. Nu je grofweg weet hoe linkbuilding werkt, rijst natuurlijk al gauw de volgende vraag: hoe kun je linkbuilding ook daadwerkelijk implementeren? Moet je daar een wizzkid voor zijn? Kun je dat zelf regelen? En zo niet, wie moet je daar dan voor inschakelen?

Laat het linkbuilden over aan de professionals

Linkbuilding is niet iets dat je eenvoudig zomaar zelf kunt regelen. Het vereist aardig wat kennis en vaardigheden op het gebied van ICT en de diepere lagen, structuren en onderliggende algoritmes van het internet. Daarom zou ik je aanraden om voor linkbuilding een professional in de arm te nemen. Er zijn bedrijven, freelancers, ZZP’ers en studenten die zich hebben gespecialiseerd in linkbuilding. In de linkbuilding business geldt echter hetzelfde als voor elke andere sector: goedkoop is duurkoop. Ervaring met linkbuilding is belangrijk om te weten wat werkt, wat de valkuilen zijn en hoe linkbuilding het meest effectief kan worden geïmplementeerd voor jouw website en bedrijf. En opnieuw zoals in elke andere branche zijn die kennis, vaardigheden en ervaring iets waar je voor betaalt. Dat betekent echter niet dat het duur hoeft te zijn om een ervaren professional linkbuilding te laten doen voor je website. Neem bijvoorbeeld het aanbod en de diensten van Webton Internetdesign. Dit bedrijf is al zeker vijftien jaar gespecialiseerd en ervaren in linkbuilding, het bouwen en optimaliseren van websites en andere online marketing. Waar ze zich onder andere mee bezig houden is:

Tevens kun je Webton Internetdesign gratis om advies vragen. Velen gingen je voor en deelden met plezier hun ervaringen: Webton Internetdesign scoort gemiddeld een rapportcijfer van maar liefst 9,6 uit 10 op basis van meer dan 140 beoordelingen. Kun je dus wat hulp gebruiken met de online zichtbaarheid en marketing van je bedrijf, breng dan een bezoek aan Webton.be, bekijk wat ze voor je kunnen betekenen en neemt contact op of vraag een offerte aan.