Cursus online marketing: zoekmachineoptimalisatie

De cursus online marketing behandelt verschillende onderwerpen die u in uw vakgebied tegen zult komen. Een van deze categorieën is de zoekmachineoptimalisatie. Tijdens de cursus online marketing wordt er dieper op in gegaan wat dit nu precies inhoudt en wat u er mee kunt. Voordat u deel mag nemen aan deze cursus willen we graag dat u ons stuurt wat uw dagelijkse functie-eisen zijn binnen uw marketingfunctie. Wij gaan er dan ook vanuit dat u een (eigen) website heeft waarop u de opgedane kennis van de cursus online marketing direct kunt toepassen in de praktijk. Zo doet u de meeste kennis op hebben wij in het verleden gemerkt. Wij zullen u de nodige praktijkervaringen laten zien en ook uw studiegenoten zullen u verder kunnen helpen tijdens de cursus online marketing met hoe de opgedane kennis toe kunt passen binnen uw eigen werkomgeving. Uiteraard verwachten wij van u dat u ook paraat staat om u medecursisten te helpen waar zij dat nodig hebben. Een van de onderwerpen die u dus voorbij zult zien komen bij de cursus online marketing is zoekmachineoptimalisatie, ook wel bekend als SEO, oftewel Search Engine Optimization. Kort gezegd houdt dit in dat u door middel van de juiste zoekwoorden te verwerken in uw website zo hoog mogelijk in de zoekmachines terecht komt. Hierbij is het dan ook erg belangrijk dat u uw doelgroep goed kent en weet op welke woorden zij zoeken zodat ze bij uw website uit komen. Biedt u bijvoorbeeld uw diensten als zelfstandig ondernemer aan op het gebied van marketing dan zult u leren hoe u potentiële klanten vindt door middel van het inzetten van de zoekwoorden die zij zullen gebruiken. U kunt hier makkelijk onderzoek naar doen en wij helpen u daarbij tijdens de cursus online marketing. Uw medecursisten kunnen u daar zeker bij helpen door nieuwe ideeën naar voren te brengen waar u zelf misschien nog niet aan gedacht heeft. Dit zien wij vaker tijdens de cursus online marketing. Uiteraard brengen wij u de basiskennis bij van online marketing, maar de verdieping wordt vaak gebracht door uzelf en door uw medestudenten. Door bijvoorbeeld slimme vragen te stellen of direct toe te spitsen op een praktijkervaring. Zo ziet u meteen hoe u de opgedane kennis van de cursus online marketing toe kunt passen in de praktijk.

E-mailmarketing tijdens de cursus online marketing

Als marketingmanager heeft u vast wel eens stil gestaan bij alle reclamemails die u in uw inbox krijgt. Wat staat daar in? Hoe presenteert het bedrijf een bepaald product of een specifieke dienst? Waarom opent u de ene e-mail wel en de andere e-mail niet? Dit zijn allemaal zaken die wij met u zullen doornemen tijdens het onderdeel e-mailmarketing in de cursus online marketing. We zullen u kennis laten maken met het opzetten van een goede e-mailmarketing campagne en hoe u het voor elkaar krijgt dat uw e-mails ook daadwerkelijk gelezen worden. tenslotte verstuurt u ze met die rede. We geven u tips tijdens de cursus marketing online hoe u uw e-maillijst uitbreidt en u hoe de lijst onderhoudt. Voor uw e-mailmarketing campagne is het belangrijk dat u niet alleen uw e-maillijst opbouwt, maar ook dat de mensen die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief zich niet afmelden. Daar helpen we u bij met deze cursus online marketing. Wij gaan dieper in op de inhoudt van de nieuwsbrieven en hoe je de mensen in je doelgroep of je potentiële klantenkring aanspreekt en hun aandacht ook vast weet te houden. Houd de komende tijd eens uw eigen e-mailgedrag in de gaten. Focus met name op dingen die u aanspreken in nieuwsbrieven van andere bedrijven en schrijf deze op. U kunt veel inspiratie halen uit de marketing campagnes van andere bedrijven. Wij leren u tijdens de cursus online marketing hoe u bepaalde technieken kunt herkennen in nieuwsbrieven en hoe u ze zelf toepast. Wanneer u al een tijdje een nieuwsbrief campagne heeft, dan kunt u uw ervaringen delen binnen de studiegroep. Aan de hand daarvan helpen wij u om uw nieuwsbrieven te verbeteren. Al tijdens de cursus online marketing zult u verschil merken in uw campagne en de invloed daarvan op uw doelgroep. Het is dan uiteraard wel aan u om de opgedane kennis direct toe te passen in de praktijk. Alleen dan zult u direct het opmerkelijke verschil zien tussen de campagne voor de cursus online marketing en daarna.

Het opzetten van een advertentiecampagne tijdens de cursus online marketing

Een van de andere dingen die aan bod zullen komen tijdens de 12-weekse training is het opzetten van een advertentiecampagne. U zult misschien denken dat door de jarenlange ervaring die u binnen de offline marketing hebt opgedaan dat het opzetten van een online advertentiecampagne makkelijk zal zijn. Dat zal u dan echter flink tegenvallen. De advertentiemogelijkheden online zijn heel anders en ook een stuk uitgebreider dan offline. De cursus online marketing zal u laten zien hoe u erachter komt waar uw doelgroep zich bevindt online en hoe u deze groep mensen aanspreekt. Ook dat verschilt namelijk enigszins van de offline wereld. Het is ook verstandig bijvoorbeeld om verschillende online campagnes naast elkaar op te zetten die focussen op subdoelgroepen. Ook hierbij zult u uw medecursisten een handje helpen en zij u. Twee weten meer dan een en door het uitwisselen van ervaringen en het direct toepassen van de opgedane kennis in de praktijk zult u zien dat u de stof beter oppakt en meer inzichten krijgt.